Naast het AIDA-model heb je ook het TIPS-model. Het AIDA-model bestaat uit ‘Attention’, ‘Interest’, ‘Desire’ en ‘Action’. Dit model hebben we behandeld in de blog ‘Het AIDA-model’. Een model wat vergelijkbaar is met het AIDA-model, maar waarbij je nog net wat verder gaat, is het TIPS-model.
Het TIPS-model bestaat uit:
- Tempt (T);
- Influence (I);
- Persuade (P);
- Sell (S).
Tempt
De ‘T’ in het TIPS-model staat voor ‘tempt’, wat in het Nederlands ‘verleid’ betekent. Dit betekent dat je in het begin de bezoeker probeert te verleiden met je bericht. Dit doe je door een pakkend begin te gebruiken, die de nieuwsgierigheid van de bezoeker vergroot. Je verleidt de bezoeker verder te kijken door een pakkende, zogeheten header.
Influence
De ‘I’ van het TIPS-model staat voor ‘influence’. Dit betekent in het Nederlands: beïnvloed. Je beïnvloedt de bezoeker dus om over te gaan op aankoop. Dit doe je door bijvoorbeeld een probleem op te geven die de bezoekers snel zullen herkennen, waardoor het persoonlijk wordt. Iemand wordt sneller door iets beïnvloed als het persoonlijk wordt. Hij ziet zijn probleem dan en wilt jouw oplossing daarvan weten.
Persuade
De ‘P’ in het TIPS-model staat voor ‘persuade’. Dit betekent ‘overtuig’ in het Nederlands. Je hebt nu dus een verleiding en een invloed gecreëerd. Nu is het dan tijd om over te gaan op de overtuiging. Om door te gaan op het voorbeeld van het stukje ‘influence’; je overtuigt je bezoeker ervan een oplossing te hebben van zijn of haar probleem. Richt je op de behoefte van je bezoeker.
Sell
Je hebt nu alle “voorbereidingen” gehad op het uiteindelijk doel: de verkoop. De laatste letter van het TIPS-model is de ‘S’, wat staat voor ‘sell’. Oftewel: verkoop. Je hebt je bezoeker nu verleid, beïnvloed en overtuigd. Uiteindelijk is je doel dat de bezoeker overgaat op aankoop. Dit doe je hier. Toon hier je product met uitleg en zorg ervoor dat je bezoeker direct overgaat op aankoop, in plaats van de aankoop uit te stellen. Zet de bezoeker aan tot actie.
Door het TIPS-model toe te passen zal je doelgerichter een boodschap overbrengen naar je lezers, wat zal leiden tot meer conversies.