In de loop van de jaren hebben social media een enorme boost gehad. Steeds meer mensen maken er gebruik van, zowel privé als zakelijk. De reden hiervan is dat social media door de groei van de afgelopen jaren, enorm veel gebruikers hebben.
Wat houdt social media marketing in?
Wat houdt social media marketing precies in? Heel simpel gezegd: marketing uitvoeren op social media. Deze marketing op social media is uit te voeren op verschillende manieren. Denk hierbij aan betaalde advertenties of promoties via bijvoorbeeld influencers. Er gebruiken dagelijks miljoenen mensen social media, waaronder de doelgroep van je bedrijf. Dit is dus de manier om makkelijk je doelgroep te bereiken.
Welke doelstellingen zijn te realiseren met social media marketing?
Door gebruik te maken van social media marketing, vallen er veel doelstellingen te realiseren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het vergroten van je merkbekendheid, een groot bereik te bereiken, meer beweging te verkrijgen op je website, meer conversies te realiseren of meer leads te genereren. Dit is een snelle manier om veel informatie te verkrijgen over de werking van je marketingacties.
Ook het bereiken van mensen die binnen je doelgroep vallen (warme doelgroep) of mensen die niet binnen je doelgroep vallen (koude doelgroep), is snel en makkelijk te bereiken. Voordat je een marketingactie start, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is en wie je potentiële doelgroep is. Als je dat weet kan je een social media advertentie starten en je richten op je doelgroep. Er zijn uiteraard ook mensen die niet binnen je doelgroep vallen, maar die een sterke potentie hebben om wél je doelgroep in te treden. Naast je te richten op een warme doelgroep, kan je je ook gaan richten op een koude doelgroep. Deze doelgroep kan je overtuigen om bijvoorbeeld een dienst van je af te nemen of een aankoop te laten doen en zich zo tot de warme doelgroep te laten omzetten.
Voordelen van social media marketing ten opzichte van offline marketing
Het gebruik van social media marketing heeft veel voordelen ten opzichte van offline marketing.
Relatief goedkoper
Als we kijken naar het adverteren op social media, kunnen we concluderen dat dit relatief goedkoper is dan adverteren op printmedia (offline marketing). We hebben onderzoek gedaan door een advertentie in een krant te vergelijken met een advertentie op social media. De advertentie in de krant had een bereik van 19.300 mensen. Dit was een advertentie in de vorm van een kleine afbeelding. Bij dit onderzoek hebben we gekeken naar wat de advertentie kost per 1000 bereikte personen. Dit budget bedraagt €11,97 bij een advertentie in de krant. De advertentie op social media was dynamischer, doordat we er een voorstelling van foto’s van hebben gemaakt. Een dynamische advertentie is leuker en interessanter om naar te kijken dan een simpele foto. Het bereik van deze advertentie lag op 20.000 mensen. De prijs per 1000 bereikte personen bij de advertentie op social media was €6,50. Dit onderzoek toont aan dat het adverteren op social media relatief goedkoper is. Daarnaast kan je een advertentie op social media ook veel dynamischer maken dan een advertentie in de krant.
Groter en doelgroepgericht bereik
Door de groei van social media en andere activiteiten online, zijn mensen tegenwoordig online te vinden. Sterker nog: het online is onmisbaar in de huidige maatschappij. Dit zorgt ook voor een toename in het aantal gebruikers. Miljoenen mensen maken dagelijks gebruik van social media. Daardoor is het aantal mensen dat nog dagelijks een krant leest, aanzienlijk afgenomen. Mensen worden tegenwoordig bereikt via hun mobiel, tablet of laptop. Je kunt al deze mensen dus gemakkelijk bereiken via social media.
Doelgroep
Iedereen met kennis op het gebied van marketing weet dat de doelgroep ontzettend belangrijk is voor een goede marketing. Zonder te bepalen op wie je je gaat richten, adverteer je zonder plan. Daarnaast geef je onnodig geld uit, terwijl het adverteren met een specifieke doelgroep ontzettend kostenbesparend is. Om een specifieke doelgroep te maken, maak je gebruik van marktsegmentatie. Hierover lees je meer in de blog: ‘Doelgroep: waarom dit enorm belangrijk is voor je marketingstrategie’. Door de juiste doelgroep te gebruiken voor je advertentie, adverteer je kostenbesparend en ontzettend effectief. Je richt je op mensen die oprechte interesse hebben in bijvoorbeeld je dienst, product, blog of je algemene kennis.
Kosten
Social media marketing kan zowel gratis als betaald. Als je een influencer bent of een influencer kent kan je je promotie via dat kanaal doen. Helaas heeft niet iedereen zo’n groot bereik als iedere influencer en is dit ook niet zo makkelijk te krijgen. Door toch veel mensen te bereiken buiten je eigen volgers, kan je gebruik maken van betaalde advertenties. De kosten van de advertentie kunnen niet bij voorbaat gezegd worden, omdat je dit simpelweg helemaal zelf kan bepalen. Hoe fijn is dat?! Hierbij geldt natuurlijk wel – laten we uitgaan van een advertentie met de doelstelling ‘merkbekendheid vergroten’ – dat hoe hoger het advertentiebudget is, hoe hoger het bereik is.
Platformen
Naast het gebruik van social media, neemt ook de ontwikkeling van de platformen toe. Social media marketing wordt op verschillende platformen toegepast, namelijk:
- Facebook en Instagram;
- LinkedIn;
- Pinterest;
- Snapchat;
- TikTok.
De doelgroep kan je al heel specifiek instellen bij het adverteren op social media, maar niet elke doelgroep bevindt zich op elk social media platform. Je zal weinig ouderen vinden op bijvoorbeeld TikTok. Door te kijken waar je doelgroep zich bevindt – en dat kunnen meerdere platformen zijn – richt je je promotie nog specifieker in en zal je nóg betere resultaten behalen.