Wie is je ideale doelgroep? Dat wil je weten, omdat je wilt weten op welke mensen je moet targeten bij een marketinguiting. Een doelgroep kan heel breed zijn, omdat het bijvoorbeeld een leeftijd kan hebben die ligt tussen de 30 en 40 jaar. Maar wie is nu je ideale klant? Om daarachter te komen, kan je gebruik maken van een persona. Met het maken van een persona zorg je voor diepgaande kennis van je doelgroep. Je brengt hier door middel van het aanmaken van een fictief persoon je doelgroep tot in de details in kaart.
Je persona identificeert je ideale klant. Hoe je een persona maakt, lees je in deze blog. We maken hierbij gebruik van marktsegmentatie.
Demografisch
Geslacht
Het maakt niet uit wie jouw product of dienst koopt, het gaat er ten slotte om dat iemand je product of dienst gekocht heeft. Maar als je een marketinguiting gaat doen, is het slim om te kijken voor welk geslacht jouw product of dienst geschikt is. Als je eigenaar bent van een herenkapper, heeft het weinig zin om je te richten op vrouwen. Dit klinkt logisch, maar dit geldt niet voor elke branche. Het is natuurlijk ook mogelijk dat geslacht niet uitmaakt voor jouw bedrijf.
Leeftijd
Een groot onderdeel van je persona is de leeftijd. Voor welke leeftijd is jouw product of dienst geschikt? Het kan zijn dat een leeftijd niet per se van toepassing voor jouw product of dienst, maar vaak komt het voor dat er toch een leeftijd aan gebonden is. Bepaal voor jezelf voor welke leeftijden jouw product of dienst geschikt is.
Geografisch
Woonplaats
Uit welk land, welke provincie of zelfs welke stad of dorp komt je doelgroep vandaan? Ben je een plaatselijke winkel, is het slim om je in de buurt te richten. Als je in het zuiden van Nederland woont, heeft het weinig zin om je te richten op mensen uit het noorden. Deze mensen zullen niet zo snel naar jouw plaatselijke winkel komen.
Sociaaleconomisch
Inkomen
Het klinkt raar... waarom zou je iemands inkomen verwerken in een persona? Het is mogelijk dat jouw product of dienst dusdanig prijzig is, dat deze niet voor iedereen geschikt is. Je kunt je prijs vergelijken met je concurrenten, om zo te bepalen of je aan de hoge, lage of gemiddelde kant zit. Daarna kan je bepalen wat ongeveer het inkomen zal zijn van jouw ideale klant.
Psychologisch
Levensstijl
Iemands levensstijl kan ook erg bepalend zijn op jouw ideale klant. Wat doet jouw ideale klant in zijn of haar vrije tijd? Leeft jouw ideale klant gezond of juist heel ongezond? Dit kan je op meerdere manieren bekijken. Stel: je hebt een sportschool en je wilt je abonnementen verkopen. Je zoekt dan automatisch naar de sportievelingen. Maar daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat je de wat minder sportieve mensen aanspoort om te gaan sporten. Bekijk de levensstijl van je ideale klant en kijk op welke manier(en) je dit kunt gebruiken voor je marketinguiting.
Persoonskenmerken
Daarnaast zijn ook de persoonskenmerken van je persona van belang. Hoe reageert iemand op een bepaalde situatie of een bepaald bericht. Door hier diepgang in te zoeken, kan je je ideale klant op de juiste manier triggeren via je marketinguiting. Bij een marketinguiting wil je natuurlijk dat je klant hapt op jouw aanbieding, maar waar hapt hij op? Door dit goed te bekijken, zorg je ervoor dat meer mensen zullen reageren op jouw marketinguiting.
Je ideale klant bepalen is erg belangrijk voor de bepaling van je doelgroep. Vraag jezelf af wie nu je ideale klant is van jouw product of dienst. Je kunt de doelgroep van je marketinguiting daarop dan baseren, waardoor het rendement uit je uiting veel beter zal zijn.