Je call-to-action laten opvallen tussen de rest van je pagina... Op je pagina staan veel dingen, waardoor je Call-To-Action (CTA) niet altijd opvalt. Met de boodschap op je pagina wil je juist dat je bezoeker actie onderneemt. Een goede CTA helpt hierbij, waardoor je laat zien wat je wilt van je websitebezoeker. Maar hoe laat je nu een CTA opvallen tussen de rest van je websitepagina?
Andere kleuren gebruiken
Als je een websitepagina hebt waarop je je cursussen verkoopt, dan kan je bij elke cursus een knop toevoegen zodat de bezoeker die cursus kan kopen. Je hebt dan bijvoorbeeld 5 cursussen, die allemaal een zwarte CTA-knop hebben. Heb je nu een pakket waarin alle cursussen verwerkt worden, dan kan je deze anders aanbieden. Het is voor de bezoeker voordeliger om dat pakket te kopen. Je kunt de CTA-knop van dat pakket een andere kleur maken, bijvoorbeeld oranje. Deze knop valt op naast alle andere CTA-knoppen, waardoor mensen geneigd zijn daar eerder op te klikken.
Noodzaak creëren
Heb je een webshop, dan kan je je CTA laten opvallen door een schaarste te tonen. Het is een softe manier om een noodzaak over te brengen om jouw product te kopen, zodat de bezoeker op tijd zijn voordat de voorraad leeg is of voordat de aanbieding verlopen is. Dit kan je toepassen door bij een aanbieding in je webshop een teller toe te voegen, die aangeeft hoe lang de aanbieding nog geldig is. Als jouw bezoeker ziet dat de aanbieding nog maar 2 uur geldig is, is hij genoodzaakt te profiteren van de aanbieding op een product wat hij echt wil. Dit geldt ook voor een beperkte voorraad. Als een product bijna uitverkocht is, geef dat aan op de website of webshop. Naast dat je netjes je bezoekers op de hoogte uit van de voorraad van het product, is de bezoeker ook eerder geneigd het te kopen als hij ziet dat er nog maar 2 items beschikbaar zijn.
Bij het creëren van een noodzaak, moet je je bezoekers niet misleiden. Wees eerlijk over de periode van een aanbieding en over de voorraad. Als dit op je website of webshop staat is dit geen misleiding, tenzij je dit continu doet terwijl er helemaal geen aanbieding is of als er genoeg voorraad is.
Andere content dan de rest van je pagina
Als je een pagina vol tekst hebt, dan kan het zijn dat je CTA verwatert tussen de rest van de content. Informeer je je bezoeker door middel van tekst, dan kan je op dezelfde pagina ook een video toevoegen. Deze valt snel op tussen de tekst, waardoor bezoekers geneigd zijn om die video te bekijken. Bij de video kan je dan je CTA plaatsen.
In een webshop staan je producten, met daarbij ook de productfoto’s. Je kunt dit veranderen naar bewegende beelden, die ook zullen opvallen tussen alle foto’s die op je pagina staan.
Door op je pagina dus aanpassingen te maken van het standaard naar iets opvallends, worden je bezoekers getriggerd daarnaar te gaan kijken. Door vervolgens daarbij een CTA te plaatsen, zal je CTA eerder opvallen dan wanneer je deze plaatst op een standaardpagina.