Als je op lange termijn meerdere marketinguitingen wilt uitvoeren, is het verstandig om gebruik te maken van een marketingkalender. In de marketingkalender plan je de marketinguitingen in, zodat je een goed inzicht hebt voor toekomstige marketinguitingen.
In een marketingkalender zet je hetgeen wat je gaat uiten, voor hoe lang, met een bepaald budget of juist onbetaald, op welk platform, op welke doelgroep je je gaat richten en het doel van de uiting. Hierdoor weet je zelf en je collega’s wanneer welke marketinguiting moet plaatsvinden, zodat de marketinguiting op tijd wordt geproduceerd. Als je voor een feestdag een marketinguiting gaat plaatsen, heeft het geen zin om de uiting na de feestdag te plaatsen. Dit klinkt natuurlijk logisch, maar veel mensen zien die situatie over het hoofd waardoor ze niet goed hebben kunnen inspelen op bijvoorbeeld een feestdag. Door ver van tevoren een marketingkalender te maken en deze ook bij te houden, zorg je ervoor dat je altijd op tijd bent met je marketinguiting.
Het gebruiken van een marketingkalender helpt niet alleen voor jezelf om te weten wanneer welke marketinguiting plaatsvindt, maar ook voor je collega’s. Als je het maken van content hebt uitbesteed, dan is het natuurlijk belangrijk dat diegene ook op de hoogte is van de marketinguitingen. Door een marketingkalender weet diegene wanneer de uiting plaatsvindt, zodat hij ervoor kan zorgen dat de content op tijd wordt gemaakt.
Het gebruik van een marketingkalender heeft dus veel voordelen. Je zorgt ervoor dat iedereen binnen het bedrijf op de hoogte is van de uiting, zodat de uiting ruim op tijd geplaatst kan worden. Er zijn meerdere apps en websites waar je een marketingkalender kunt kopen, maar je kunt dit ook prima zelf in Excel maken.