Het AIDA-model is een enorm bekend model om effectieve promotie- en marketingteksten te schrijven. Het is een 4-delig stappenplan. De afkorting staat voor Attention, Interest, Desire en Action.
Attention (A)
De eerste letter van het AIDA-model is de ‘A’, wat staat voor ‘Attention’. In het Nederlands betekent dit attentie. Hier vraag je dan ook om te attentie richting je lezers. Je trekt de aandacht door in je eerste zin iets te zetten wat de aandacht van je lezer doet trekken. Je moet dit in de eerste of tweede zin van je tekst zetten, omdat is bewezen dat je gemiddeld 3 seconde hebt om een lezer te interesseren.
Interest (I)
De tweede letter van het AIDA-model is de ‘I’, wat staat voor ‘Interest’. Dit betekent interesse. Na de attentie ga je over op de interesse wekken van de lezer. Dit doe je door bijvoorbeeld iets over je bedrijf te vertellen als je een dienst verkoopt, of de functies uit te leggen van je product.
Desire (D)
De derde letter van het AIDA-model is de ‘D’, wat staat voor ‘Desire’. Dit betekent verlangen. Hier ga je nog iets verder dan puur een interesse. Een interesse kan iets zijn wat je “gewoon” leuk vindt, maar een verlangen creëer je bij je lezer door diegene te laten zien dat ‘ie echt niet zonder jouw product of dienst kan. Je creëert hier echt de behoefte naar het product.
Action (A)
Als je al deze stappen hebt gehad, ga je over op de laatste stap. De vierde en laatste letter van het AIDA-model, is de ‘A’. Dit staat voor’ Action’, wat natuurlijk actie betekent. Je wilt ten slotte dat de lezer actie onderneemt na het lezen van jouw tekst. Dit kan een aanmelding zijn van een cursus, een aankoop in je webshop of een inschrijving voor een gratis proefles. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een knop toe te voegen, waar de lezer op kan drukken. Deze knop valt op, waardoor de lezer geneigd is om erop te drukken. Een knop valt enorm op tussen een stuk tekst. Daarnaast kan je achter deze knop een link zetten naar de pagina, waarop je wilt dat de lezer terecht komt. Je hebt je lezer (en dus potentiële klant) dus precies op de plek waar je die hebben wilt.